fredag 1 augusti 2008

Hur trivago kom till


Idén om trivago föddes 2003, då dess tre ursprungliga medlemmar hade en vision om att skapa en portal med information för resenärer. Den skulle ha en sökmotor som skilde sig fundamentalt från allmänna sökmotorer som Google. Teamet ville ta sig an en marknad där traditionella sökmotorer inte var tillräcklilga.

Det utkristalliserade sig snart att rese- och hotellnäringen i synnerhet var den ideala marknaden. Företag som Expedia och Travelocity hade visat att komsumenter vill boka sina resor online, trots att informationen som dessa företag kunde ge var något ofullständig. Därutöver var sökmotorer som Yahoo inte tillräckliga för att tillgodose komsumentens informationsbehov. Deras "söka och samla"-approach passade sig inte för resor, en näringsgren där information om pris och tillgänglighet kan ändras snabbt.

Teamet jobbade intensivt i månader. Till sommaren 2004 hade de utvecklat betaversionen av trivago...

De kommande sex månaderna testade man den nya plattformen och utvecklade den ytterligare med hjälp av en växande skara trivagoentusiaster. I juni 2005 fanns trivago GmbH inte bara i en officiell version, men var också för första gången fullt fungerande.

Mer och mer innehåll lades till på trivago de följande månaderna, och i slutet av 2005 hade den första versionen av trivago redan mer än 150 000 besökare varje månad. Detta antal fortsatte att växa stadigt under 2006.

trivago nådde sitt mål att verkligen bli ett internationellt community; man fick fler och fler medlemammar i Storbritannien, och även i Spanien vid årets slut.

Sedan början av 2007 har mer än en miljon besökare per månad från hela Europa litat på rese-råd från trivagos community.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant.

Anonym sa...

ja verkligen intressant.. jag har faktiskt undrat.. ;-)