måndag 18 augusti 2008

Veckans Recension - Vetterbryggeriet - Heidelberg


I vår "Beer Guide to Germany" stod Vetter i Heidelberg med som bryggeriet med världens starkaste öl 1994. Det året fanns de med i Guinness rekordbok för sitt öl som var starkare än till exempel belgiska trappistöl. Vi upptäckte glatt att Vetter låg längs samma gata som vårt hotell så ett besök blev enkelt och vilket härligt ställe det var! Så fort vi satt oss ner så fick vi service och atmosfären är en glad blandning av turister (man är mitt i "gamla stan") och stamkunder med egna ölkrus. De sistnämnda såg ganska respektingivande ut där de satt vid sina stambord nära bardisken och studerade oss när vi först klev in men det visade sig bara vara nyfikenhet och det var ett lättpratat gäng för den som pratar tyska. Vi var här med vår dotter vilket var helt OK dagtid och det var faktiskt flera familjer här och åt. Barn är ju välkomna nästan överallt i Tyskland men det hindrar ju inte att man kan råka komma fel ibland och tycka att man inte passar in som familj. Här behöver man inte känna så även om det kvällstid blir betydligt mer tröttsamt för barn för det är trots allt öl som är i fokus här.

Kopparfaten står alldeles bakom baren så det går inte att ta miste på att detta verkligen är ett bryggeri. Vi provade varsin öl av olika typ till vår mat för att se vad de hade mer än sitt starka öl och det var goda varianter båda två. Till dessert blev nyfikenheten dock för stor för min man som beställde ett glas av den starka. Eftersom vi bott i Belgien så är vi vana vid starkt öl och var beredda på lite av varje och jag som smakade lite tyckte att det var en nästan fruktig smak som inte alls påminde om belgiska höjdare. Nästan som att dricka en sorts flytande julpudding. God var den iallafall även om jag föredrog min egen svagare smakmässigt. Maten var fantastisk tyckte jag men så gillar jag tysk mat. Tyskland på hösten betyder höstens olika skördar så jag åt brödknödeln (som jag tycker är ätbara till skillnad från potatisknödeln vilka inte är det) i en gräddig svampsås (se bild på trivago) vilket serverades direkt ur pannan. Överhuvudtaget är säsongsbetonat kök något de håller sig till här och detta ger ytterligare poäng i min bok eftersom det dels är traditionellt och dels mer miljövänligt. Om man studerar Vetters hemsida så hittar man ofta olika temaveckor beroende på årstid och dessa kan även omfatta olika främmande länder som de låter sig influeras av även om tyskar aldrig blir så jätteexotiska i sin egen matlagning. Härifrån går du inte hungrig det kan jag lova! Är du av den pratsamma typen så kan du säkert dessutom hitta folk att prata med.

Vetters ligger mitt i stan, bara ett stenkast från Alte Brücke och andra sevärdheter så det är lätt att hitta. Visserligen gör detta det till en turistpub men samtidigt finns en distinkt tysk och egen stil som inte förstörts. För att vara ett eget bryggeri så är det inte så dyrt här utan man kan gott kosta på sig flera öl även om de tar igen det på maten som är något dyrare men så är portionerna också generösa och maten kaloririk så man står sig lätt på den ett bra tag. Atmosfären är typiskt tyskt gemytlig med gammaldags inredning och personalen ovanligt serviceinriktad - kanske en följd av alla amerikanska turister i just Heidelberg.
_____________________________________________________________________
Text och Bild: Sjalen

1 kommentar:

Anonym sa...

Svar: Nej, jag överlåter pussandet till någon som behöver det bättre än jag ;)
Kram, kram!