måndag 15 september 2008

Veckans Recension - Fantasea


Fanta Sea ligger i Kamala Beach och är väl värt ett besök, både för vuxna och för barn. Vi var ett sällskap på 4 vuxna som åkte hit en kväll. Vi kom dit ganska tidigt och gick direkt till restaurangen som är en av världens största restauranger. I restaurangen rymdes cirka 3000 personer. Vi åt en buffetmiddag här och restaurangen var verkligen stor och mycket vacker. Eftersom vi var så tidiga så slapp vi stå och köa till maten. Det fanns mycket mat att välja mellan och man provade lite av varje bl.a. sushi till förrätt, olika thairätter till huvudrätt och massor med olika sorters efterrätter. Jag som gillar efterrätter tror att jag smakade nästan på allt, och allt var mycket gott. Vi var nöjda över vårt beslut att äta här.

Efter maten gick vi vidare ut i parken som såg ut som ett stort nöjesfält, som ett tivoli. Vi var ju inte så intresserade av sånt så vi gick mest runt och tittade på allt. Här fanns flera souvenirbutiker och massor med krimskrams. Vi satte oss ner vid en bar och drack lite Singha (thailändskt öl) och lyssnade och tittade på en gatushow där dom dansade. På ett ställe fick man rida på elefanter och det var det många som gjorde, men inget som intresserade mig. Jag var faktiskt lite rädd för elefanterna.

Så småningom började vi gå mot palatset där huvudattraktionen, den stora showen skulle ske. Det var ganska omständigt att komma sig in i byggnaden, mycket köande och man fick inte ha med sig varken telefonen eller kameran in i showrummet, man fick lämna in dom i en reception och sedan hämta dom där efter showen. Det rymdes ju över 3000 personer in i byggnaden så det tog ju en stund för alla att lämna in sina saker. Inne i byggnaden såg det ut som en grotta och där fick man låta sig fotograferas med elefanter. Själv blev jag fotograferad med en tigerunge som jag matade med en nappflaska. Tigerungen var ganska stor, men ljuvlig. Tänk att jag har fått ha en tiger i min famn! Det var nästan det bästa på hela kvällen. Man kan ju bara hoppas att den tas väl omhand av sin ägare.

Vi gick vidare i byggnaden och kom så småningom till våra platser på läktaren som var otroligt stor i flera våningar. Våra platser var högst upp, ganska långt ifrån själva scenen men man såg bra ändå.

Showen i sig var väl ingen höjdare precis, ganska tråkig i början. Mycket akrobatik och en teater som handlade om Thailands kultur. Det blev mera intressant då elefanterna kom på scenen. Ljuseffekterna i showen var mycket fina, och det går inte att förklara hur ljuseffekterna var, dom måste upplevas. Scenen var jättestor och som mest tror jag dom hade 15 elefanter på scenen samtidigt.
Eftersom jag tyckte att showen var tråkig kommer jag heller inte ihåg så mycket av den.

Sammanfattningsvis kan jag säga att hela utflykten var lyckad och intressant. Fastän jag inte riktigt gillade showen var det ändå roligt att se och uppleva allt runt om, att få se och äta i den fina och stora restaurangen och att se det stora palatset med den enorma scenen och läktaren.

Utflykten beställde vi vid en lokal turistbyrå och kostade ungefär 1000 baht, då ingick taxi tur och retur från hotellet vid Karon Beach, inträde till Fanta Sea, buffet i restaurangen. Jag tycker att det var mycket väl värt pengarna och kan varmt rekommendera denna utflykt.
_____________________________________________________________________
Bild & Text: Cissi

1 kommentar:

Ellas Inspiration sa...

Gud va härligt det låter. Har inte varit i Thailand men kanske en dag...

Kram Karin