söndag 5 oktober 2008

Fototriss - Energi



I veckans Fototriss handlar det om energi. Tyvärr inga höjdarbilder, men det är ruskigt svårt att ta bilder i mörker och dessutom på avstånd, man vågar ju inte ta sig allt för nära... ;o)

Vulkanen EtnaSicilien ger både positiv och negativ energi. Positiv energi för att lavan som vulkanen spottar ur sig efter några år ger en mycket energirik och bördig jord, det är inte för inte som produkter från Etnas sluttningar är välkända över hela världen, viner, honung, kastanjer, svamp och så vidare som odlats här får en alldeles speciell smak.
Negativ energi är det när utbrotten är stora och drabbar de byar som ligger här, något som lyckligtvis inte händer allt för ofta, de flesta lavaströmmarna rinner ner i Valle del Bove (en slags dal) där ingen bebyggelse finns, och då är det mycket fascinerande att se!

Inne på trivago hittar man fler bilder och recensioner från Etna. Där kan också ladda upp egna bilder och skriva egna recensioner om man vill.

38 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!!!

Måste vara fantastiskt att se detta i verkligheten!!!
Ha det gott så hörs vi snart igen!
Erika

annette sa...

Bra att Du inte gick för nära!!

Underbara bilder, den första blev nog min favorit.

//annette

Synnøve. sa...

Wow, vilka bilder....
Här pratar vi energi.
Alla tre är bra, men den första är bäst.
Det var gott du inte gick för nära för då har vi kanske inte fått se bilderna här.
Kram Synne.

Anonym sa...

Oj, tänk att få se detta "på riktigt" Vackert men lite läskigt! Den första blev favoriten. /Anette

Anonym sa...

å så underbart med lite värme nu i höstkylan, stiligt! :)

Anonym sa...

Oj....tänk att få se det i verkligheten och inte bara på TV. Måste ha känts mäktigt och ruskigt samtidigt att se detta. Den första gillar jag bäst.

Rajson sa...

Kusligt fint!

Anonym sa...

Härliga bilder trots oskärpa. Förstår att du inte vill gå närmare. :)

Anonym sa...

Jag har stått där, vid Etna. Den gången hade jag ingen digitalkamera - mina bilder blev mest "jox"... Jag tycker det strålar energi från dina bilder - gillar speciellt den första.

Anonym sa...

wow, jag förstår att du inte ville gå för nära...
ha en bra söndag!
åsa

karro sa...

Häftiga bilder! det måste vara stort att få uppleva ett vulkanutbrott, på lite säkert avstånd förståss

Anonym sa...

Här snackar vi energi, vilken värme

Anonym sa...

Wow - vad mäktigt att få se Etna vara aktiv! Läckra bilder! Hoppa satt du får en bra söndag!

Kerstin sa...

Vilket bra inlägg till temat! Att det blir på långt håll kan jag förstå. ;)
Kul att ha fått se det på riktigt antar jag.
Ha en fin söndag.

Monkan sa...

Oj vad häftigt! Jo det är nog energi som man helst bevakar på avstånd :-) Vulkaner är verkligen märkliga och mäktiga, och sån förödelse de kan orsaka.

Anonym sa...

En vulkan, vad häftigt... det är verkligen energirikt.
Ha en bra Söndag !

Bildtagen/Ivana sa...

WOW! Spännande att kunna fota en vulkan i aktion. Passar verkligen tuill veckans tema.

Anonym sa...

Jag är också imponerad av dina bilder. Vilken upplevelse att få se detta i verkligheten. Adrenalinet måste ha pumpat lite...
Första bilden tycker jag är finast
Kram jeanette

Pia sa...

Tjusigt! Där vill man inte ta närbilder! Må gott!

Annica sa...

Läckra bilder!
Tur att du höll dig en bit på avstånd... Här kan vi prata stora krafter och mycket energi

Kram Annica

Anonym sa...

Snygga bilder... favorit nr.1.

Anonym sa...

Hua! Men skitfina bilder!

Anonym sa...

wow, snacka om energi - naturens egna sådan!!!

Anonym sa...

Vilken snygg blogg!!!

Ellas Inspiration sa...

Wow så läckert!!

Kram Karin

Husbilen Credo sa...

Vilket skådespel att bara få vara där vid rätt tillfälle.
Tack för kommentaren hos mig.
Ha de gott!

johanna sa...

Kul att du skrev hos mig!
Jättehäftiga bilder! Tänk att få se något sånt i verkligheten. Det är annat än en sketen majbrasa det!

Wickans värld sa...

Oj, har du sett den spotta ut lava på riktigt!!??
När jag var där var det som tur lugnt!

Anonym sa...

Vad härligt och jag skulle tycka att det vore häftigt att stå där nere och bara se.

Jag håller med dig om det här med nattbilder, ett spel för gallerian. Kan bli riktig bra och ibland rena floppar, ska försöka läramig mer nu inför vintermörkret.

Både negativt och positivt i samma energikälla, bra tänkt.

Jag tycker inte att bilderna är dåliga och tycker om dem alla tre.

/Avsändare Margareta

Anonym sa...

wow skulle vilja se det i verkligheten. Tack för kommentaren hos mig.Paula

Photos by Storm sa...

Åh, ser lite farligt ut. Föstår att det var svårt att fota i mörkret. Och att det var väldigt mäktigt att se/Lis

Anonym sa...

Varmt och vacket!

Anonym sa...

Vilket fantastiskt motiv!!! 8-D

Ja, snacka om energi...!

Norrsken och stjärnfall sa...

Gillar alla tre bilderna men den första blev min favorit.

Anonym sa...

oj vilka bilder! det ser vääääldigt varmt ut.
sov gott!

Anonym sa...

Ja...Det där är "riktig" uråldrig energi! Jag har alltid haft en skräck för vulkaner....ända sedan jag som barn såg en dokumentär om Pompeji! Huva!!!!

Lilla jag sa...

Kul att du gillade "Åskbollen". Häftigt med vulkaner, skulle vara roligt att se. Tack för titten!

Jah Hollis sa...

Alltid fascinerande med vulkanutbrott, bara man slipper drabbas själv.