söndag 28 december 2008

Fototriss - Genom / Siam Ocean World Bangkok

Dykare sedd genom det tjocka glaset i hajtunneln

Guldfiskar sedda genom tvättmaskinsluckan

Fiskar sedda genom bilrutan...

Efter några dagar i Bangkok bestämmer vi oss för att göra ett besök på Siam Ocean World. Det är bara några månader sedan det öppnade och vi upptäckte det faktiskt nästan av en slump. Av naturliga skäl fanns attraktionen inte med i någon av våra guideböcker, men på den populära, handmålade kartan från Nancy Chandler råkade vi se en liten notis... "Future Siam Ocean World" och blev nyfikna på vad det kunde vara.
Vi åker "hemifrån" ganska tidigt och kommer fram till Siam Square strax efter kl 9.00
Det visade sig dock att dem inte öppnar förrän kl 10.00 En vänlig taxixhaufför erbjuder sig att ta med oss på en rundtur under tiden, det är naturligtvis nästan gratis och han lovar dyrt och heligt att vi ska vara tillbaka vid akvariet tills dem öppnar.. Vi tackar vänligt men bestämt nej. Vi har ju läst varningarna i guideböckerna om tuk-tuk förare som får bensin mot att dem tar med sig turister till skräddare, juvelerarbutiker och mattförsäljare och misstänkte att den här mannen hade ungefär samma sak i åtanke..
Vi tar en promenad i området istället medans vi väntar.
Klockan blir till slut 10 och vi börjar dra oss mot ingången. Vi köper en dyrare biljett än vad vi tänkt oss, men å andra sidan inkluderar den en rundtur med glasbottenbåten, en fri dricka med snacks och en biljett till 4D bion som ligger i anslutning till akvariets entre.
Väl inne i akvariets lokaler infinner sig ett inre lugn. Det är tyst, stillsamt och belysningen är dämpad. Ahhh, precis vad vi behövde efter ett par hektiska dagar i kaoset!
Vi ser fram emot turen med glasbottenbåten. Vi visar fram vår biljett och får varsin flytväst. När vi kommer in i salen och ser tanken och båten börjar vi skratta! En båt är redan ute med en thailändsk familj. I fören sitter en kille som DRAR runt båten längs kanten på den runda tanken med hjälp av rep som är fästa längs kanterna, och i aktern sitter guiden med headset och en liten högtalare på magen. Hela turen varar knappt fem minuter. Guiden var duktig, både på engelska och på att berätta om dem hajar och fiskar som vi såg glida förbi under våra fötter.
Vi fortsätter vår tur genom akvariet och ser en otrolig mängd av olika, färglada fiskar och enormt stor rocka.
Akvariet är uppdelat i två våningar och på nedre våningen kommer vi fram till något som liknar en teater. Scenen är en enormt stor glasruta mot tanken som vi tidigare åkte båt i och vi kan se båten glida runt, runt, runt däruppe på ytan. Plötsligt hör vi en röst i högtalaren och en dykare kommer fram till glasrutan. En grupp barn sitter på "läktaren och dykaren håller en mindre föreställning för dem där i tanken. Tyvärr berättas historien bara på thailändska, så vi går vidare.
Efter att ha passerat hajtunneln kommer vi till en sal som används för speciella utställningar. Just nu pågår en polarfestival. Det finns en frystunnel som man kan gå igenom. Det är 15 minusgrader där inne. Jag tyckte det var skönt med lite kyla (nordbo som man är), men min sambo, som är från Sicilien, vände raskt och gick ut igen!
För att komma ut måste man naturligtvis passera suovernirbutiken, och vi faller för tricket och köper lite fina vykort och en tjusig musmatta.
Så var det dags att se 4D filmen på den intilliggande biografen. Filmen handlar om sjörövare. Stolarna flyger och far, det vispar runt benen när piraten kommer in i ett moln av bin och det sprutar vatten på oss när vågorna går höga. Riktigt bra gjort. Jag har inte skrattat så mycket sen jag var på Liseberg sist!
Väl ute i värmen och kaoset igen känner jag hur jag är laddad igen, jag har fått ett lugn inom mig som jag inte hade känt sen vi lämnade stranden i Aonang några dagar tidigare. Jag är redo för nya äventyr i den stora staden Bangkok.


Fler fototrissare hittar man här

31 kommentarer:

Synnøve. sa...

Hej.
Gillar akvarium ialla former så det här var mitt i blinken.
Tre härliga favoriter.
Önskar dig till slut ett gott nytt år.
Synne.

annette sa...

Hej!

Den första bilden blev min favorit idag!

annette

Namn: Eva sa...

Tre störthäftiga bilder! Jag väljer dock 2:a bilden som favorit!

Della sa...

Kul bilder. Lite annorlunda akvarier.

Anonym sa...

Roliga bilder...gillar alla men den mittersta får bli favoriten

Anonym sa...

Vilka underbara bilder! Först trodde jag att det var fotomontage.

Min favorit blir fiskarna i tvättmaskinen. Vilken tanke att bara komma på det. Grymt bra!

Anonym sa...

Underbara bilder alla tre, där den mittersta blir min favorit!
Gott Nytt År!
Kramis

Anonym sa...

Vilka häftiga & annorlunda genom-bilder! Min favorit blir bilakvariet! Coolt! Hoppas att du får några riktigt bra dagar av det som är kvar av 2008 samt ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

Anonym sa...

Trevliga bilder och jag känner igen mig.
Bilakvariet blir min favorit.

Ha det gott.

/Zippo

Anonym sa...

Oj, vilken annorlunda form av akvarium. Favoriten måste nog bli bilen...

Pia sa...

Hej och tack för din kommentar igår!! Dina foton är läckra!! Kan inte välja favvo!! Vill bara åka dit, just nu!! Gott Nytt År!

Anonym sa...

Det här var mycket intresant och fina bilder du har också om temat !!!

Emma sa...

Vilka spännande bilder :) Fiskar i mikron var något nytt :)

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Rolig bild på fiskar i tvättmaskin:) Då jag behöver lite humor idag får det bli min favrit

ANnica

Veronica sa...

Så coola bilder! Gillar faktiskt alla och kan inte välja =)

Anonym sa...

Det här såg spännande ut. Får komma ihåg det tills jag kommer till Thailand nästa gång.

Anonym sa...

Jag gillar den första bilden, häftiga bilder.

Önksar dej en God fortsättning :)

Anonym sa...

Jag är inte nöjd men dom men kul att du gillar dom :)
Ja, det är otroligt synd att det ska klottras.
Gillade alla dina bilder otroligt mycket, fina! :D

Anonym sa...

Vilka roliga bilder. Det måste ha varit en upplevelse att vara där. Bilden på bilen blev min favorit.
Tack för kommentaren hos mig.
Gott nytt år

Anonym sa...

Hej, jag kan inte utse en favorit-bild, dom var så förbaskat bra allihopa! Älskar som många andra också akvarium. Tack för din kommentar hos mig och ett riktigt Gott Nytt År! / Milla

Anonym sa...

Det var minst sagt annorlunda akvarier! Galet KUL med tvättmaskinen och bilen! :-D

Ha en fin kväll! :-)

Jah Hollis sa...

Det var udda varianter av akvarium, kan man väl lugnt säga. Verkar vara en udda turistattraktion också. :-)

Anonym sa...

Nr 2 blir klar favorit, oväntad!

Anna Hammar sa...

vilka roliga bilder tänk vad man kan hitta på att stoppa fiskar i. Jag tror nog att den med tvättmaskinen få bli min favorit för den var för rolig även om det var svårt att välja. Gott Nytt år och tack för kommentaren hos mig

Anonym sa...

Vilka annorlunda och fina bilder, första tycker jag är finast men berättelsen är det som är mest intressant. Kul!

God fortsättning!

Anonym sa...

Var nog fototriss tokigaste bilder med fiskarna.

Anonym sa...

Vilka läckra foton men har du fiskar i tvättmaskinen? Var de också från Siam ocean world Bangkok? Bilägaren måste gilla fiskar, fast det var kanske också därifrån.

/Avsändare Margareta G

Baronessan sa...

Jag röstar absolut på bild nummer tre. Kan vara ett tips till vår gamla bil som när som helst kommer att ge upp sin sista suck. Kan ju vara ite svårt att hålla rent kanske... hm.

Anonym sa...

Fina bilder. Gillar dykaren allra bäst :)

Photos by Storm sa...

Fiskar i tvättmaskinen, häftigt men kanske inte så praktiskt. Härliga bilder. Gott Nytt År önskar jag dig/Lis

Anonym sa...

Vilka härliga bilder!Min favorit är nog den med fiskarna i bilen, riktigt häftig!Gott nytt år!
Kram kram