söndag 18 januari 2009

Fototriss - Frost

Veckans tema på fototriss är frost, men om man inte har några frostbilder så fick man lov att använda isbilder istället, och så får det bli...

En skulptur, föreställande ett fruset vattenfall

Vacker iskristallkrona

Igloo

Vem kunde ana att folk från hela världen skulle komma ändå upp till Jukkasjärvi för att betala för att bo i en byggnad gjord av snö och is? Men med sina ca 70.000 besökare per år så kan man väl inte annat än att säga att de var en väldigt smart och rolig idé!

Jag har aldrig bott på Ishotellet men jag har besökt byggnaden, området väldigt många gånger då min familj har stuga 6 km utanför i Paksuniemi. Varje sommar gör vi besök och på påsken måste man ju dit för att kolla in hur det ser ut. För Ishotellet ser aldrig likadant ut. Ny design varje år, olika isskulptörer och olika projekt.
_______________________________
Text & Bild: The Ciis

30 kommentarer:

Anonym sa...

Läckert! Det vore häftigt att besöka ishotellet!

Anonym sa...

Íshotellet är ju bara hur häftigt som helst. Jag trodde inte att det skulle vara en sån upplevelse att besöka det, men jag var helt tagen av besöket. Vi var bara där på ett dagsbesök.

Pia sa...

Härliga bilder och dit skall jag åka en dag!! Ha det gott!

Anonym sa...

Urfräcka bilder!

Jag skulle kunna tänka mig att besöka detta nybygge. Men att sova där gör jag inte, inte efter vad bror och svägerska tyckte om det. Nope, jag vill sova i en varm, skön och mjuk säng!

Anonym sa...

Isigt värre! ;-) Kul, har själv inte heller bott där, inte ens tittat förbi på ett besökt.

Anonym sa...

Mmm vad läckert skulle vilja göra ett besök där.Speciellt den mitterst bilden får mej att längta.
Ha en bra dag!

Anonym sa...

Härliga bilder från ishotellet...även om det inte är frost, så duger de utmärkt.

Marie sa...

Åh sådana härliga isiga bilder. Ljuskronan är superläcker och det är även vattenfallet. Kan inte välja nå´n favorit. Till Ishotellet skulle jag vilja åka nå´n gång. :-)

Anonym sa...

Fantastiska bilder alla tre. Går inte att välja ut nån. Skulle också vilja besöka Ishotellet. Eva

Eva-Lena Sjösteen sa...

Dit vill jag åka, så otroligt häftigt! Fin triss! /E-L

Anonym sa...

Härliga bilder. Ishotellet skulle jag gärna vilja se..

Anonym sa...

Det är för mig, från södern, helt otroligt vackert med all snön och isen! Tack för de underbara bilderna!
Ha en skön söndag!
Kramis

Anonym sa...

Härliga foton. Måste vara en häftig upplevelse att se det i verkligheten. Min favorit blir andra fotot

Photos by Storm sa...

Tack för att jag fick se några bilder från ishotellet. Jag var där för 3 år sen och det var verkligen en upplevelse man aldrig glömmer./Lis

Anonym sa...

häftigt... vattenfallet ser ju verkligen riktigt ut. konstigt att detta skulle vara idag- vi diskuterade just ishotellet igår. :-)

Unknown sa...

Morrn

Jag gillar mittbilden, man får en känsla av "katedral"

Fint jobbat.
Ha de bra
Hasse

Anonym sa...

Iskristallkronan är min favorit!

SysterLilli sa...

Härliga bilder. Vilken tur du har som varit där. Flera gånger dessutom! Har en dröm om att jag också en dag ska få se ishotellet och kanske också få sova där en natt. :)

Ulrica sa...

Härliga bilder... För ett antal år sedan åkte jag hundsläde till ishotellet och sov där i två nätter. Häftigt att sova på issäng och det faktiskt fungerar, jag sov riktigt bra.

Synnøve. sa...

En klart läcker serie bilder.
Kul att se så här.
Skulle gärna fara dit och bo på hotellet några dagar.
Alla bilder är helt underbara, men tvån är nog favoriten ialla fall.
Vackert alltså.
Kram Synne.

Jah Hollis sa...

Jag antar att det är "coolt" att bo där. Fina bilder är det i alla fall.

Anonym sa...

Härliga foton från Jukkasjärvi och ishotellet. Vattenfallet är verkligen levande och vet du inte att kristallkronan är av is skulle du aldrig se det.

/Margareta G

Anonym sa...

Jag har också varit där. Men aldrig i livet skulle jag sova där. Vackert var det dock lixom dina bilder.
Svar: Förstår inte din kommentar... tyckte det var ganska klart och tydligt att jag tagit gamla bilder som var fotade den 28 oktober... för hur skulle man kunna hitta frost häruppe i januari när allt är täckt av snö? :)
Ha det så bra!

Resa med Herbert sa...

Hej!

Snygga bilder, den med kristallkronan är häftig.

Skön vecka önskar jag dej

Solvarma Irene

Elisabeth sa...

Läckra bilder!
Jag har inte varit där, men skulle GÄRNA åka dit.
Det går inte att välja någon av dina, det blir alla.

Du får ha det så gott // Nettan

Anonym sa...

Läckra bilder på ishotellet! Där har jag aldrig varit! Ha en bra dag! / Irene

Monkan sa...

Wow härliga bilder det där.
Man kanske skulle ta sig en tur dit.

Monica

Madde - Dagarna.nu sa...

Läckert!
Första bilden var riktigt häftig
Ishotellet skulle jag också vilja besöka trots att jag inte gillar kyla

Anette sa...

Vilka bilder! Den första är ju så häftigt. /Anette

Anonym sa...

Det ser väldigt läckert ut och jag skulle verkligen vilja besöka ishotellet :)