fredag 16 januari 2009

Veckans Recension - Häringe Slott


Fantastiskt slott med över 1000år gammal historia!

Till Häringe slott kom jag en ganska sen eftermiddag i samband med en tjänstresa. Det hade snöat den dagen så allting gick trögt från Stockholm mot Väster Haninge.

När jag kom fram och svängde av leden, in mot slottet var känslan överväldigande. Först körde jag genom en större grind/portal och genom deras allé. Efter att ha parkerat och gick upp mot slottet, via en snöbeklädd damm så möttes jag av ljuslyktor och finklädda människor. Vad jag inte hade reflekterat över var att Häringe slott höll julbord och var verkligen i sin fulla prakt! Vid huvudentren låg granris och julstämningen var mycket kraftig (trots att detta var i början på december).

Trots att det hade strömmat till med folk och många samlades i entren, så var emottagandet jättebra! Supertrevlig personal, verkligen!

Jag fick rum i en flygel ute på gården, Wasa´s flygel. Rummet var jättecharmigt, stort, härligt och gediget! Sängen var jätteskön och som ett kul inslag vid sängbordet fanns olika doft oljor som man hällde på en brännare om så önskades. Badrummet var trevligt, fint och fräscht.

Frukostmatsalen, där räcker inte ordet pampigt! Det var tveklöst den mysigaste matsalen jag har skådat! Historian som Häringe har gjorde sig påmind och känslan var lyxig, mysig och trevlig. Det är ett populärt ställe för affärsresenärer att dömma av vilka som åt frukost där. Utbudet av maten var stort, brödet super och "tillbehören" många.

Som en kort parentes vill jag nämna några ord om historian:

Hotellet är som sagt över 1000 år gammalt och har haft månda ägare genom åren. Kungar, storföretagare och godsherrar har ägt det. Den senaste kungen som ägde det var Gustav II Adolf. Innan dess kan Wasa nämnas, så även Sten Sture, Ladulås m.fl. På senare århundrade har Wenner-Gren och Hartwig ägt slottet. Krueger ägde gården på 1900talets början och moderniserade det kraftigt invändigt såväl utvändigt. Omgivningarna ikring, poolen m.m. anlades av dem. Efterträdande ägare var familjens vänner, Wenner-Gren som ägde slottet fram till 1974 som har bidragit med många av skulpturerna. Axel som ägde slottet dog och såldes såldes det igen vidare. Förvaltaren som sålde slottet vidare valde att sälja av alla lösa tillhörigheter, så när Olle Hartwig tog vid som ny köpare var slottet mer eller mindre tomt. På senare tid har Securitas ägare haft slottet, som utbildningslokal och nu senast äger familjen Ljungberg det. Idag är det en del av Tage Hotels, vilket innebär att Krägga Herrgård, Grytthyttans gästgivaregård m.fl. hänger ihop.

Vad som även bör nämnas är att det sägs spöka här.....! Själv träffade jag inte på någon som såg lite lätt genomskinlig ut, tyvärr! Jag får helt enkelt återvända hit en dag och se om jag kan få kontakt med något spöke.
___________________________________
Text: Peterjarvelid

Inga kommentarer: