måndag 19 januari 2009

Veckans Sevärt - Djurpark, akvarium, zoo

Efter en omröstning bland er som deltar i trivagos veckotema blev det bestämt att det ska heta "sevärt", så härmed döper vi högtidligen om trivagos veckotema till just sevärt.
Den här veckan är temat djurpark, akvarium eller zoo, och man har hela veckan på sig att lägga upp sitt bidrag och sen länka till sitt bidrag via Mister Linky som man hittar lite längre ner i det här inlägget. Alla som vill får så klart vara med! :o)
_________________________________________

Veckans Sevärt - Alaska Wildlife Conservation Center

Vi svängde av på Alaska Wildlife Conservation Center nästan av misstag. Vi körde på den vägen och såg en skylt och bestämde oss för att kolla vad det var. Priset kändes ganska högt först och vi funderade på att åka vidare, men vi bestämde oss andå till slut att prova på denna stora park. Sagt och gjort vi och bilen åkte in i parken. Det fanns en stor bred väg som man följde, och man kunde stanna precis vart man ville och se sig omkring och titta in på djuren. Men ingenting kändes som ett zoo. Deras inhängnader var så stora att djuren ofta kunde ge sig iväg så man inte alls såg dem. Men ofta var de nära sina matställen, som låg intill staketen.

Mest imponerande var förstås björnarna. Det här var djur som hittats skadade i naturen och som tagits hand om och inte klarar sig själva i naturen igen. En ranger kom förbi medan en stor grupp av oss stod och spanade och han ropade helt enkelt till sig djuren, och vips kom tre björnar i full gallopp och rundade sin lilla sjö och kom till staketet. Man var bara någon meter ifrån dem och det var häftigt att se.

Men här fanns även svartbjörn (som bara sov), älgar (vilket vi ju har i sverige), bison, ren, en fantastiskt örn som skadat ena vingen och inte kunde flyga, vildhundar och rävar. Personalen, varav många är volontärer eftersom AWCC är en non-profit organisation, var mycket trevliga och hjälpsamma. Vi fick bl.a. tips om hur man hanterar mötet med en björn i det vilda.

Vi spenderade ungefär en timme i parken, vilket kändes lagom. Här finns även ett litet café och en gift-shop för dem som är sugna.

Det är definivt värt ett besök. Men troligtvis kan man bara ta sig dit med organiserad tur eller egen bil. Det går nog inga vanliga bussar dit och man kan inte gå från Girdwood, det är alldelles för långt. Troligtvis kan man cykla.
_________________________________________
Text & Bild: _Indi_
_________________________________________




Klicka här för att lägga till länken till ditt bidrag

4 kommentarer:

Anonym sa...

yay! jag är med..:-)

Anonym sa...

Denna vecka får jag verkligen hoppa över. Djurparker, det var före tiden med digitalkamera. Jag har inte besökt något sådant sedan barnen var små och intresserade då var det Borås djurpark, minst en gång per år. Det var Kolmården, Lycksele djurpark och andra små ställen med djur. Skansen var aldrig speciellt aktuellt men någon gång har vi som alla andra besökt även djuren där.

Hittar jag något så kanske jag återkommer med något inscannat gammalt foto för jag har någon trevlig historia från dessa besök.

/Margareta G

Unknown sa...

Brukar kika in, men alldeles för sällan lämna avtryck. Det tänkte jag ändra på NU. Därför har jag lämnat en utmärkelse till dig och din blogg på http://sandbarnet.blogspot.com/2009/01/tnk-vilken-tur-att-jag-hittade-tillbaka.html

Anonym sa...

Den parken får jag ta och besöka då. Konstigt att jag missat den..