onsdag 1 oktober 2008

Medlemsintervju - Sjalen

Berätta lite om dig själv Sjalen!

Jag är en vagabondaktig själ vilket nog kommer av att jag är född i Stockholm och sedan uppvuxen i både Västervik och Göteborg och med föräldrar som turnerat. Jag var reseledare för mina föräldrar som sexåring och guidade dem på Danmarksfärjan för en krona. Sedan pluggade jag resebyråkurs i London efter gymnasiet men halkade in på mer samhällsvetenskapliga jobb efteråt. Nu har jag hamnat i Malmö efter år i England och Belgien eftersom jag jobbar i Köpenhamn. Här bor jag med min engelsman och vår dotter som föddes i Belgien och jag jobbar med miljöfrågor. På fritiden älskar jag såklart resor, helst med tåg, och jag är med i järnvägsfrämjandet. Jag älskar också hästar, katter och att få läsa böcker av alla slag. Gärna även kartböcker och sådant som handlar om hur folk har det i världen eftersom jag är kulturgeograf.


Hur upptäckte du trivago?

Min mentor Johanna som då var Sverige-manager på trivago hittade mig på en internationell resesajt som jag varit aktiv på länge och övertygade mig om att det var kul på trivago. Det är jag jätteglad för eftersom detta är en sajt där man får vara mycket mer aktiv och kan påverka sajtens utformning.


Vilken var din senaste resa?

Ett 50-årskalas till familjen i Stockholm dit det blir massor av resor. Den senaste längre utlandsresan gick till England där vi faktiskt åkte till Dorset som var nytt för oss båda (annars är jag anglofil och har sett mycket av ön i mina dagar). Bland annat vandrade vi vid Durdle Door längs Jurassic Coast med sina fossiler som jag länge velat se.


Vilken blir din nästa resa?

Det blir höstlovet nu när dottern går i skolan så att man tyvärr måste anpassa semesterdatumen efter skollov. Har dock inte bestämt om det blir Schweiz, England, Tyskland eller kanske helt enkelt en tur till Stockholm med kryssning till Riga inbakad. Det är jobbigt att bo långt från släkt och vänner så ibland känns det som att man bara vill resa och umgås just nu. Ibland orkar jag inte vara så planerande att jag hinner boka platsbiljetter utan vill bara få resa spontant...

Berätta om ett reseminne som du aldrig glömmer!

Åh, det finns ju massor! Kanske när jag bodde i York och åkte på busstur med en massa blåhåriga pensionärer genom Yorkshire Dales nationalpark en dag för att komma till platser svåra att nå utan bil. Jag var superbakis efter att ha festat med kompisar på puben kvällen innan och minns hur jag vid första stoppet inte orkade med att gå ner i den grotta vi stannat vid utan istället vandrade en bit ut på heden och bara stod där i vinden och lyssnade på fåglarna som gömde sig i ljungen. Sedan åkte vi vidare genom det alldeles fantastiska landskapet med sina gröna berg och stannade i marknadsbyn Hawes. Det var VE-Day 1995, alltså exakt 50 år sedan “Victory in Europe” efter andra världskriget. Alla pubar hade Union Jack i mängder överallt och sålde whisky för samma priser som under 40-talet! Bakis som jag var vågade jag mig inte på för mycket men åt lamm på en av pubarna innan det bar av in i nästa dal med vyer så vackra att det gjorde ont.


Något som du aldrig reser utan?

Utomlands blir det pass även om man idag inte alltid måste ha det. Vem vet vart man plötsligt kan behöva ta sig...Annars reser jag sällan utan Ipod/mp3 för jag älskar musik på tåg.


Vad är det bästa med trivago?

Att ledningen lyssnar på användarna. Att alla kan skriva på sina egna språk men ändå enas på forumet (som gärna fick vara lite livligare).


Vilken är din favoritplats på jorden och varför?

Min stuga i Sörmlands skärgård. Den är anledningen till att jag inte gör fler långresor. Jag sitter där några sommarveckor istället och tankar energi utan TV och annan service. Bara havsutsikt ute på min klippa utan grannar. Men på mycket goda delade andraplatser kommer Yorkshire Dales, Whitby, Stockholm, Gotland och Sicilien.


Har du några miljötips när det gäller resande?

Tja, egentligen är ju allt resande påfrestande för miljön och man borde stanna hemma men man får balansera detta mot nyttan i att möta helt andra kulturer och livsvillkor och allt detta kan lära oss. Istället försöker jag att inte flyga inom Europa och det går rätt bra även om det är dyrt och tidskrävande. Ska jag flyga längre så försöker jag stanna borta länge och välja bolag med stor beläggning på sina avgångar så att planet är fullt. Jag bor heller inte all inclusive och liknande utan håller mig i den mån det går till mer lokala hotell eller iallafall mindre och nationella hotellkedjor där mina pengar stöttar lokalbefolkningen mer. I Sverige åker jag alltid tåg som är miljövänligt. I Europa i övrigt kan buss faktiskt vara mer miljövänligt eftersom deras tåg använder smutsig kol eller kör på diesel men det där med tåg är ju min last...




Inga kommentarer: