måndag 20 oktober 2008

Veckans Recension - Filmpalatset Bromölla

Filmpalatset är Bromöllas största dragplåster. Hit kommer man sällen om det inte var för själva bion då det är ett litet samhälle mitt emellan Kristianstad och Sölvesborg. Men bion är vida känd och har fått pris av självaste filmkrönikan för Sveriges bästa biograf. Folk kommer långväga för en film och 1998 byggdes biografen om är numera en av de bästa THX-biograferna i Scandinavien, det tycker jag är imponerande.

Biografen har bara en salong och nästan varje föreställning är fullbokad inför varje film så det gäller att man bokar i tid. Jag var här i somras och såg Mamma Mia men innan dess var det många år sen. Då kunde man bara boka via telefon men nu kan man även boka online vilket underlättar det hela ganska mycket.

Jag kan förstå varför bion har fått pris. Man sitter som en kung.. nej som en drottning. Även om man anstränger sej kan man inte nå stolen framför sej med fötterna, det är så pass mycket utrymme mellan raderna. Alltså inga pinsamma ursäkta mej när man vill gå förbi. De är dessutom breda och jag som ofta har myror i byxorna och ändrar ställning titt som tätt sitter riktigt bekvämt och bra. Oavsett vilken stol man sitter i och vilken plats i salongen man har ser man skärmen jättebra. Inte på sidan eller nån böjd nacke utan alltid mitt framifrån med perfekt vinkel.

Det finns bara en kö och en lucka till biljetterna. Alla har ju redan bokat så man bara betalar och det brukar gå ganska fort. Det finns en liten kiosk som säljer de obligatoriska popcornen och annat smått och gott och såklart läsk och annan dricka. Såklart är det ju lite dyrare än i affären.
Biljetterna har ett standardpris på 80-85 kronor. Det får man ju ibland betala för andra sämre salonger så priset tycker jag är bra.

Jag tycker filmpalatset är värt att besöka. Det enda jag tycker är mindre bra är att man ofta får vänta ett tag för filmer ska visas då det bara finns en salong. De visar oftast 2-3 filmer i taget i ganska kort tid. De har Sverigepremiärer här och det visas alltid aktuella filmer men inte så länge. Jag antar att det måste vara så för att få plats med alla filmer som ska visas.

Att ta sej hit är inga problem även om Bromölla inte är nån metropol. Från E22 är det inte långt och bion ligger i "centrum". Det finns många gratis parkeringar på torget.
På utsidan ser bion inget ut för världen men inuti är det mera känsla.
Alla aktuella filmer visas men det gäller att ha koll på när. Bor man i området får man ett blad hem annars kan man kolla online.
Filmpalatset är en biograf väl värt ett besök..
_______________________________________________________________________
Bild och text: Redpaint

1 kommentar:

Anonym sa...

Sv: Jo men Narnia filmen tror jag nog alla tycker om.
har inte hört en enda som inte tycker om den än så länge...