söndag 11 januari 2009

Fototriss - Ett motiv ur 3 vinklar



Shakespeares "Romeo och Julia" utspelar sig i Verona och mycket riktigt bodde en släkt med ett namn liknande Capulet troligen längs denna gata men i själva verket lär historien vara skriven av en man i grannstaden Vicenza och jag misstänker själv att det är balkongen DÄR som är den riktiga. Nåväl, faktum kvarstår att det är en rolig upplevelse att titta in på gården med balkongen. Vill man så kan man gå in i det gamla köpmanshuset mitt i gamla stan (för något belägg för att det var just en Julia som bodde här finns inte) men vi föredrog att stanna utanför istället för att trängas med en massa turister. Där ute kunde vi dessutom roa oss med att läsa alla de tusentals kärleksmeddelande folk skrivit till varandra och till Julia i hopp om evig lycka. Hela väggar fullklistrade! Nej, det här är långt ifrån det första jag skulle se i Verona men har man vägarna förbi och grinden är öppen så är det för allt i världen ett fint hus och en speciell adress om man är litteratur- och dramaintresserad.

Fler fototrissar hittar man här
________________________________________________________________
Foto: LindaM
Text: Sjalen

28 kommentarer:

Anonym sa...

Så fina bilder / ha en bra dag

Anette sa...

Jag tänkte på Romeo och Julia när jag såg första bilden! Innan jag läst din text. Fint gammalt hus! /Anette

Anonym sa...

Kul att även få med sig lite kuriosa när man är ute och far. Ofta är det de udda man sedan kommer ihåg! Vackra bilder! eva b

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Vad passande att du visar bilder med Shakespeareanknytning, med tanke på att det är en Shakespearebok jag har har fotograferat till Fototrissen den här veckan =)

Alltid kul att få läsa lite kuriosa runt bilderna också.

Anonym sa...

Vilken fin balkong :-) Min tanke for iväg direkt till Romeo och Julia och klängväxten ser ut att möjliggöra klättring upp till balkongen ;-) Kanske med tanke på Helenas triss med den gamla Shakespearboken... Väljer första fotot i din triss, fint med både hus, balkong och klätterväxt. Bra tips om jag skulle passera Verona igen!

annette sa...

Så underbart vackert, också så roligt att få läsa lte histora bakom bilderna också, bild nr. 1 blev min favorit!

annette

Anonym sa...

Italien skulle jag bra gärna vilja besöka igen - dina bilder skapar en ny stark längtan.
Ha det gott !

Ulrica sa...

När jag ska byta drömhem, eller om, så skulle jag vlja att det blev till ett stenhus med en likadan balkong som på bilden. Det triggar något hos mig som får mig att bli alldeles varm...

Anonym sa...

WOW, vilket urläckert motiv. Dit vill jag också. Alla bilderna är fina, svårt att välja. Jag tar alla tre. Eva

Kerstin sa...

Vilket vackert hus och vilken fin tolkning du gör. Jättefina bilder.
Ha en fin söndag.

Anonym sa...

Vilka fantastiska bilder från den balkong som funnits i tankarna vid flera tillfällen.
Ha en underbar söndag!
Kramis

Anonym sa...

Superfin triss du grejat! Vackra bilder på ett vackert hus!

Anonym sa...

En balkong som sätter igång fantasin!

Lena sa...

Fina bilder och så trevligt du berättar. KRAMEN!

Mitt bidrag; Tematoken.

Anonym sa...

En mycket fin gammal balkong, andas Romeooch Julia.Fin triss/Boel

Anonym sa...

Den där balkongen vill jag ha!

Anonym sa...

vilken härlig frodig grönska på bilderna!

Synnøve. sa...

En romantisk balkong.
I tre exemplar...
Första blir faovriten.
Ha det gott.
Synne.

Anonym sa...

Härliga foton av vacker balkong, säker verkar den också vara. Snygg triss var det också.

/Avsändare Margareta G

Anonym sa...

Konstigt, första bilden innan jag läste texten tänkte jag direkt på Romeo och Julia. Att det sedan var taget i Verona var en glad överaskning. Jag har bilat igenom och stannat till för att äta en pizza i Verona. Men hade gärna åkt tillbaka till Italien. Det är så vackert.
Ha en bra dag.

Anonym sa...

Otroligt vackra bilder. Jag är mycket svag för bilder på gamla byggnader. Och extra roligt att husen återfinns i Verona

Anonym sa...

Underbara bilder alla tre!

Anonym sa...

Vilka fina foton! Kul med lite historia bakom bilderna också! Hoppas att du får en bra vecka!

Anonym sa...

Åh, så tjusigt.

Jah Hollis sa...

Fina bilder och kul med en historia bakom dem (även om man inte vet något om sanningshalten). :-)

Proforma sa...

Romeo och Julia var det första som jag tänkte på när jag såg balkongen! Kul läsning!

Anonym sa...

Fint vinklade foton på denna spännande byggnad! :-)

SysterLilli sa...

Så romantiskt med Romeo och Julias balkong. Kanonfina bilder! :)