måndag 29 december 2008

Nytt, roligt veckotema!

Idag är det premiär för ett nytt, roligt veckotema. trivagos veckotema går ut på att i ord och bild visa upp en plats som man tycker förtjänar lite extra uppmärksamhet, en plats som man tycker är sevärd, en plats som man vill tipsa andra om. Det kan vara något alldeles nära ens bostad som man kanske besöker ofta, eller en plats långt, långt borta som man besökt under en resa. Varje vecka kommer ett nytt tema att presenteras. Det kan vara monument, parker och botaniska trädgårdar, museer, promenadvägar, byggnader av olika slag och mycket mera, men eftersom det precis har varit jul och det ju faktiskt är lite aktuellt, börjar vi med kyrka / katedral / kloster.

Här ett exempel på hur man kan göra:

Klosters kyrka är lite av en symbol för staden Eskilstuna och dess tvillingtorn är en känd siluett. Sitt namn har kyrkan fått av att den ligger på vad som under medeltiden var ett klosterområde för Johanniterna. Klostret grundades någonstans mellan 1167-85 och var en av de största landägarna i hela Sverige under 1400-talet och alltså väldigt rikt. Bland annat donerade Birger Jarl ett gods hit. Kyrkan som vi ser idag är däremot inte alls så gammal utan invigdes 1929 och är i 1900-talsbarock. Det är Nordens största moderna kyrkobyggnad och den ritades av Otar Hökerberg. Det finns däremot äldre föremål och utsmyckningar i kyrkan såsom en altartavla från 1600-talet av den flamländske mästaren de Vos. Likaså finns här en St Eskilskulptur över huvudportalen samt flera fönster med målningar ur Eskilshistorien. Kyrkan ligger mitt i centrum och är lätt att nå.
___________________________________________________________________

Har du förslag på vad detta nya veckotema ska heta? Lämna en kommentar!
___________________________________________________________________



klicka här för att lägga till länken till ditt bidrag!
____________________________________________________________________
www.trivago.se kan resenärer dela med sig av sina erfarenheter, planera sina resor och visa vart i världen de har varit. trivago har en av Europas största hotelldatabaser med prisjämförare och massor av foton och recensioner från medlemmar som redan varit där. Bli medlem du också, det är gratis och du tjänar en liten slant på att dela med dig!
______________________________________________________________________________________
Text och Bild Klosters Kyrka: Sjalen

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är helt klart på! Älskar nya utmaningar. =)

Anonym sa...

Kom på: Varför inte rätt och slätt Se värt? Var det inte lite det utmaningen skulle handla om?

Anonym sa...

Låter spännande. Det finns så många små ställen som inte turistguiderna är uppdaterade på.
Det kan vara en vacker promenad eller ett nytt matställe.
Mitt förslag på namn blir därför CICERON som betyder person som sakkunnigt förevisar sevärdheter, guide, vägledare.
Berätta mer om hur och när det startar.

Anonym sa...

Nej men vad roligt, tyvär så är jag lite dålig på just kyrkor, men räkna in mej nästa vecka! :)

Anonym sa...

Jag ska fundera har ingen idé just nu ramlade på ditt inlägg nu när jag skulle kolla på din fototriss.

/Avsändare Margareta G

Anonym sa...

om jag lyckas få tid ska jag definitivt delta.. kul tema.. :-)

Benita sa...

Mitt namnförslag är fortfarande Trivagotema. Och jag har lagt upp mitt bidrag på den enda kyrka jag har i mitt fotoarkiv.
På söndag åker jag ju till Thailand och då skall jag ta massor med foton inför kommande veckoutmaningar.

Anonym sa...

Nu är jag med - att få visa upp "sina egna" besöksmål är inte helt fel, ska bli kul att följa.

Jag har några idéer till namn, Vägvisaren - Utflyktsmål - Besöksmål.

Enkla och simpla men varför ska krångla till det.

/Avsändare Margareta G

Anonym sa...

Nu fick jag lite tid och läste om "din" kyrka i Eskilstuna, intressant läsning och jag får nog chansen att besöka platsen under nästa år. Jag har en god vän som planerar att flytta till Eskilstuna i sommar, om inte kan jag följa med och besöka hennes syster som flyttar redan i februari.

/Avsändare Margareta som nu ska titta på lite fler kyrkor. Godnatt.

Unknown sa...

Önskar dig ett gott nytt år.
Kram

Anonym sa...

Självklart vill jag vara med och dela med mig av mina erfarenheter från mina resor inom och utom vårt land. Jag har i veckans inlägg valt att kalla det här temat för Sevärt, kanske ett namn som skulle vara användbart.