torsdag 1 januari 2009

LindaM´s Jul 2008


Ja, så var julen över för den här gången. Julen 2008 blev en annorlunda jul än vi är vana vid, men vi hade mycket trevligt!

Alla förberedelser var klara, och meningen var att åka över till min lillebror och hans sambo – Milli, på lilla julafton, men tyvärr så ramlade André omkull på isen, och fick en lätt hjärnskakning. Istället reste vi då över till Sverige tidigt på julafton.

Vi ankom Tony och Milli runt 12.30, och slappnade av lite innan vi skulle börja med maten. Det är första gången jag själv är med på att laga maten, vanligen brukar vi fira med min mamma, och hon brukar ha ordning på allt.

Hur som helst så blev maten klar, och den smakade jättegott! Vi hade lagat många olika rätter, bl.a julskinka, "ribbe", köttbullar, prinskorv, ”julepølse”, kjöttkakor, Janssons frestelse och jönssons frestelse med potatis, gräddsås och olika grönsaker till. Det var jättegott, och man blev jättemätt.. *hihi*

André började bli lite otålig, för han ville att tomten skulle komma. Han var lite orolig för att tomten inte skulle hitta honom, nu som vi firade jul i Sverige, men vi tröstade honom med att vi skickat brev til tomten om att vi skulle fira jul i Sverige det här året, och inte hemma i Norge.

Några dagar tidigare bestämde även min mamma, styvpappa och småsyskon sig att dom också ville fira julen i Sverige, då i det sommarhuset min familj har köpt i Ottebol. Så istället för att öppna julklappar hos Tony och Milli, åkte vi bort til min mamma, och väntade på tomten där. Vi tog inte med alla julklapparna, för det var rätt många. Min mormor och farbror skulle också fira julen här, och det var mycket speciellt, med tanke på att ja ALDRIG firat jul tilsammans med min mormor. Vi har alltid firat i Norge, och hon hemma i Sverige. Kanske vi har startat en ny tradition i år, det hade isåfall vore mycket roligt!

Runt 19.30 kom tomten, och André och Isabell (min lillasyster på 6) blev bara sååå glada att tomten hade hittat dom! Mina lite äldre syskon blev lite misstänksamma när dom upptäckte att hela familjen var på plats *flinar*. Vi hade hyrt en jultomte, och jag måste säga att det var MYCKET trevligt! Han var sååå duktig, och hela familjen hade en trevlig julklappsutdelning! Lite skratt blev det ibland när tomten hade lite problem med att läsa dom olika namnen.

Det var många paket som tomten hade med, och André och Isabell var bara sååå nöjda! Dom log och hade mycket roligt när tomten ropade upp deras namn. Det att se glädjen i min sons ögon när tomten gav honom det ena efter det andra paketet var guld värt!

Inga julklappar blev öppnade medans tomten var där, men så fort tomten gick, rev dom minsta av pappret på dom närmaste paketen! Tänkte det var likaså bra att vänta med att öppna dom tills alla blivit utdelade. Med så många barn – och paket, kan det fort bli lite stökigt *hihi*

André blev mycket nöjd med sina julklappar. Men det mest spännande var nog när han öppnade sitt nya Nintendo Wii! Han ville börja spela direkt, men vi sa att det måste vänta tills vi kom hem till Tony och Milli. Annars fick han några nya spel, jättemycket fina kläder, leksaker och lite hobbysaker. Allt i allt mycket fint! Han var iallafall mycket nöjd med alla dom fina presenterna.

Senare på kvällen åkte vi tillbaka til Tony och Milli, men det var lite sent att montera upp spelet nu, så det fick vänta tills nästa dag. Vi hade några presenter kvar att öppna, och det var rätt mysigt att öppna nu som vi inte var så många. André spelade lite på sin nintendo ds, innan vi åt lite ”ris a´la malta” och det var mycket gott. Efter det slappnade vi bara av innan det var på tid att lägga sig. Vi var lite trötta efter att ha åkt från Norge tidigt, samt blivit väckt upp av ringklockan för att kolla efter André efter han slagit sig.

juldagen tog vi det lugnt stort sett hela dagen. Vi installerade Nintendo Wii, och ALLA hade mycket roligt med att spela golf, bowling, tennis och boxning.. Vi blev alla mycket varma, och stela efter boxningen..men skoj var det!

Annars besökte vi min familj i Ottebol, innan vi åt lite mer av den jättegoda julmaten som blev över. På kvällen tittade vi på en julfilm och mysde .

I allt har det varit en mycket annorlunda jul för oss. Normalt firar vi hemma hos min mamma, och det var flera år sen jag firade tilsammans med min bror Tony. Milli har jag aldrig firat med, så det var mycket trevligt att få fira med henne, samt min mormor som bor i Sverige, och min farbror. Alla var mycket nöjda med julen – Även om vi saknade snön..

Hoppas alla har haft en minst lika trevlig jul som oss, och så önskar jag er alla ET RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!

Julkram från Linda m/familj.

2 kommentarer:

Ellas Inspiration sa...

Jag önskar dig en riktigt god fortsättning på det nya året!!

Kram Karin

Anonym sa...

Gott nytt år! Ute på en lite sen fototrissrunda. Häftiga bilder med fiskarna :-)