måndag 25 augusti 2008

Veckans Recension - Europe Saint Severin

Trevligt hotell i Paris latinkvarter

Sommaren 1999 bodde jag på Europe Saint Severin i Paris. Vi var fyra personer som kom med tåg till Paris utan att ha bokat hotell i förväg. Mitt ressällskap hade hört att man kunde bo billigt hos nunnorna, men exakt var dessa nunnor höll till var lite oklart. Vid katedralen Notre Dame trodde de. Vi tog oss till Notre Dame och frågade människor där. Ingen hade hört talas om detta boende.

Det var bara att gå vidare och försöka hitta ett skapligt billigt hotell med lediga rum. Till slut kom vi till Hotel Europe Saint Severin, ett tvåstjärnigt hotell. Där checkade vi in i ett rum som rymde oss alla fyra. Jag minns inte om det var ett dubbelrum med två extrasängar eller ett trippelrum med en extrasäng.

Av naturliga skäl blev det trångt med så många personer i ett rum och lite slitet var det väl. Vi i sällskapet upplevde nog rummet lite olika. Min kompis och jag tyckte det var okej. Vårt rum vette ut mot gatan och det var kul att hänga ut genom fönstret och titta på folklivet och husen runt omkring. Insupa atmosfären.
Kompisens mamma och hennes väninna som också var med var inte helt nöjda med badrummet till exempel.
Sedan jag bodde där har hotellet troligen renoverats. Bilderna på deras hemsida visar fräschare rum än jag minns. Dessutom finns numera möjlighet att koppla upp sig mot Internet.

Hotellfrukosten skippade vi så maten kan jag inte betygsätta alls. Vi gick istället till ett café och beställde varsin sandwich och kaffe. Idag kostar frukosten 10 euro enligt hemsidan och även om den verkar innehålla allt man kan begära så tror jag att jag skulle gå till ett café även idag. Nästan 100 kronor för frukost, det känns dyrt.

Jag skulle faktiskt inte ha något emot att bo här igen, och det är främst för lägets skull. Jag trivdes i området helt enkelt. Hotellet ligger i Latinkvarteren och det är inte långt till Notre Dame som ligger på en ö i floden Seine. Det är väldigt fint att gå över broarna.

För att vara ett tvåstjärnigt hotell är Europe Saint Severin klart godkänt.

Samlat betyg 70 av 100
_____________________________________________________________________
Text: Moien

Inga kommentarer: