tisdag 23 september 2008

Tisdagstema - Barnsligt

Liseberg! Finns det något som får mig att längta tillbaka till Göteborg så är det Liseberg. Här finns verkligen nöje för alla. Jag älskar karuseller och blir som ett barn på julafton när jag kommer in här. Min absoluta favorit är berg- och dalbanan Balder som är helt underbar med mycket "flygtid", tätt följd av Fritt Fall, som är ett högt torn i vilket man sakta, sakta åker upp och sen "ramlar" handlöst ner mot marken. Det finns gott om tid att undra över vad man håller på med men när man väl är välbehållen på backen igen har man ett adrenalinrus utan dess like! Är man av lite lugnare natur så finns det åkattraktioner även för den typen. På förmiddagarna är parken bara promenad-öppen, vilket innebär att parken är öppen, men inga attraktioner är igång. Det är en bra tid att passa på om man vill ha lite lugn och ro och bara gå omkring och njuta av blomsterprakten som finns i parken.
Här finns gott om olika matställen så det är lätt att hitta något som passar, allt från hamburgerbar till lite exklusivare krog.
På julen är det julmarknad och det pyntas i massor och ställs ut små bodar där man säljer hantverk av olika slag och julens alla delikatesser. Här och var finns det eldar som man kan värma frusna fingrar vid, dammen vid stora scenen görs om till skridskobana och varje år byggs ett stort tomteland upp.
Inträdet är inte särskilt dyrt, däremot kostar åkkupongerna en hel del. För mindre karuseller betalar man en åkkupong och ju mer avancerade dem är desto fler åkkuponger behövs. Ska man åka mycket lönar det sig att köpa ett åkband. Det gäller hela dagen och man får åka så mycket man vill. Bor man i närheten är det en bra ide att köpa säsongskort för inträdet, då har man dessutom fritt inträde till nästan alla konserter som arrangeras under sommaren.
_____________________________________________________________________
Bild: LindaM

6 kommentarer:

Emma sa...

Härlig bild!

Kerstin sa...

Bra illustration! :)

Husbilen Credo sa...

Jo där får man verkligen lov att vara extra BARNSLIG - Liseberg är toppen. Liksom Sjöfarts Museet där jag är mycket barnslig med mitt barnbarn och övriga barn vill gärna vara med.
Ha en fin dag!

Anonym sa...

jag saknar också Liseberg.. ;-)

annette sa...

Så underbar bild! Vill åka jag oxå;)

//annette

Photos by Storm sa...

Härlig karusell men jag hoppar nog över en åktur. Väljer hellre en mer barnslig variant för riktigt små barn/Lis