söndag 2 november 2008

Fototriss - Kyrkor




Karl X Gustaf började bygga denna kyrka 1660 som under invigningen 1682 fick namnet Karls Kyrka då Karl XI var kung. Bygget stod klart 1703 och då var kungen Karl XII.
Kyrkan är dock inte Kalmars äldsta, vid slottet låg tidigare en äldre gotisk femskeppig kyrka kallad Storkyrkan.

Kyrkans exteriör är utformad på ett klassicistiskt sätt med fyra uppdragna skärmfasader och fyra torn. Nikodemus Tessin, som var arkitekten blev inspirerad av renässansens kyrkor i Rom
Det finns tre kyrkklockor och alla är från 1600-talet, de fanns tidigare i den medeltida Storkyrkan.

Domkyrkan är en av få byggnader från stormaktstiden som är oförändrad. Inredningen blev utformad enligt den evangelisk-lutherska läran och altaret är det som märks tydligast. Gravar, epitafier och ett praktfullt barockaltare finns kvar sen stormaktstiden. Altaret ritades igen av Nikodemus Tessin år 1704 och visar den treenige Guden: Fader, Son och helig Ande. Från Storkyrkan är predikstolen hämtad och det är den äldsta fasta inventariet och den är från mitten av 1600-talet.
Från 1600- och 1700-talet finns korets golv som utgörs av gravhällar och många av dem har ett konstnärligt värde. Kalmar stads skyddshelgon har ett kor uppkallat efter sej, Kristofferkoret. Kapellet används för enskild andakt och mindre gudstjänster.
_____________________________________________________________________
Bild och Text: Redpaint

23 kommentarer:

Anonym sa...

härlig tolkning, jag var i Kalmer för ett antal år sedan och såg er vackra kyrka

annette sa...

Vilka fina bilder på en vacker Kyrka, pampig!

Första bilden blev min favorit idag!

mvh //annette

Anonym sa...

Där var vi i somras, men inte tog jag nåt kort på den vackra kyrkan inte......Jättefina bilder! /Anette

Synnøve. sa...

Hej.
Vackra bilder hos dig med.
Har sett så många fina kyrkor nu.
Har varit i Kalmar men aldrig i närheten av kyrkan.
Ha det bra.
Synne.

Anonym sa...

Underbara bilder från den vackra domkyrkan, jag har aldrig varit inne i den. Din första bild blir min favorit här hos dig!
Kramis

Mita sa...

Underbart att få se Kalmar kyrka mycket vacker, intressant att få en beskrivning om den också. Har aldrig varit och sett den.

Anonym sa...

Osså massa bonusinfo... Najs!
Gult e ... oxå en färg att ha på kyrkor. Gillar bilderna.

Unknown sa...

Härliga foton. Mittenbilden blev min favorit. Den var inbjudande med porten på glänt.

Bra jobbat!

Pia sa...

Snygaa foton! Mittenbilden är härlig!Ha det gott!

Kerstin sa...

Fina bilder alla tre. Min favorit blir den i mitten.
Ha en fin dag.

Photos by Storm sa...

Den byggnaden känner jag verkligen igen. Se en av mina bilder. /Lis

Lilla jag sa...

Nummer två blir min favorit!

Anonym sa...

Roligt att få se ännu en kyrka. Bild nummer 2 blev min favorit

Ellas Inspiration sa...

Vilken pampig byggnad och kul läsning!

Kram Karin

Husbilen Credo sa...

Toppen fina foton av kyrkan. mitt bilden gillar jag mest.
Ha en fortsatt fin söndag!

Anonym sa...

Fina bilder, där jag tycker om den andra som mest. Jag tycker även att det var bra att skriva lite om själva kyrkan. Mycket intressant läsning. Många hälsningar / ela

Anonym sa...

Väldigt vackra bilder och kyrkan är väldigt fin. Favoritbilden blir nummer två, så läcker vinkel. :)

Anonym sa...

Fin kyrka och jag gillar nog den första bilden bäst av nån anledningen.

/Zippo

Jah Hollis sa...

Domkyrkan i Kalmar, det såg jag redan innan du avslöjade det. Jag gillar placeringen av kyrkan där på stentorget.

JeaL sa...

Vackra bilder :)

Anonym sa...

Vilken pampig kyrka, måste få se den på riktigt. Har varit i Kalmar men då tittat på min första häst.

maria_6909 sa...

Gillar den 2:a bilden bäst, men alla tre var fina! /maria_6909

Anonym sa...

Fina bilder!